Thursday, May 5, 2011

pertemuan & perpisahan.


pertemuan itu bermula dlm pelbagai cara. ada yg bertemu lm keaadan sdh dirancang. ada yg bertemu lm kedaan yg x di senganjakan. pertemuan lah menyebabkan kita belajar tuk menghargai,menyayangi,mencintai,merindui @pun menangis kesedihan,derita,pedih,duka....
permulaan pertemuan itu indah. tetapi perpisahan yg berlaku itu mungkin indah atau mungkin menyakitkan. depends la pd keadaan sesuatu itu berlaku. kata org tua-tua...setiap yg berlaku itu ada hikmah nya. kita yg perlu menyedari akan hikmah itu.

pertemuan & perpisahan itu umpama putaran sebuah roda ataupun putaran detik waktu. perpisahan yg berlaku xkan sesekali berlaku seperti keadaan sesuatu permulaan itu bermula. ni pd pendapat penulis la. sebagai hambaNYA, kita seharusnya redha nan ketentuan yg telah dirancang. tuk meredhai xmudah seperti berkata-kata ataupun menulis. keredhaan itu perlu ditimbulkan melalui keikhlasan hati yg suci. sebarat gunung pon sesuatu perkara itu atau sepahit hempedu pun yg berlaku....redhalah ketentuan itu kerna hanya meredhai sajalah yg boleh menenangkan hati disamping iringi doa yg xputus2 agar perkara yg telah berlaku itu akn dapat memberi ketabahan kepada kita tuk meneruskan sisa hidup sebelum kita di jemput tuk selama-lamanya.

penulis ingin berkongsi satu cerita sebenar yg berlaku kpd kwn baik penulis. seorang teruna telah berkenalan dengan seorang dara pd 2 tahun lepas. pertemuan itu bermula sebagai seorang kawan yg menyebabkan timbulnya rasa syg seorang dara itu kpd teruna tersebut. si teruna ini mengetahui akan rasa si dara terhadap dirinya. menyedari hakikat itu, si teruna tidak mahu mengecewakan si dara tersebut. percayalah...keterpaksaan xkan menjadi sejernih air yg suci tuk membentuk suatu kasih sayang. selama tempoh 2 tahun itu,mereka berkenalan antara satu sama lain. lam hati teruna itu hanya timbul rasa syg sebagai srg shbt yg telah disalah ertikan sebagai cinta oleh si dara. mungkin banyak kesilapan yg xdisedari berlaku sepanjang perkenalan itu yg menyebabkan keadaan bertukar menjadi seriuse. si dara makin hari makin menyayangi si teruna tersebut tetapi berbeda nan si teruna. suatu hari, si teruna telah berterus terang pd si dara akn hakikat sebuah perhubungan yg berlaku itu adalah xdiduga. si teruna telah mengecewakan si dara tersebut. hanya air mata saje yg mengalir pd dara tersebut. ucapan maap dari teruna hanyalah sebagai pengganti diri.

walaupun manis pertemuan itu...xsemestinya perpisahan adalah semanis pertemuan. jgn slahkan takdir. redhalah ketentuan itu. belajarlah kisah yg telah tertulis dari sepanjang pertemuan sehinggan perpisahanya.

dr.choice.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...